Ultimele subiecte
eMAG
Abstract
Change language forum
Hans Holbein cel Tânăr
Pagina 1 din 1
Hans Holbein cel Tânăr
Hans Holbein cel Tânăr -- (în germană: Hans Holbein der Jüngere) (n. 1497 sau 1498, Augsburg - d. 29 noiembrie (?) 1543, Londra) a fost un pictor german, fiul lui Hans Holbein cel Bătrân, el fiind considerat - împreună cu Albrecht Dürer şi Lucas Cranach - printre cei mai reprezentativi artişti germani din perioada Renaşterii nordice. Desenator inegalabil, devine un portretist remarcabil, unul din cei mai mari din istoria picturii în Europa. Precizia liniilor lui, grija faţă de reproducerea atentă a detaliilor feţei şi bogăţia ornamentaţiilor fac din el un pictor extraordinar de preţuit de aristocraţii şi de burghezii bogaţi, lăsând posterităţii chipurile celor mai remarcabile personalităţi ale vieţii culturale şi sociale a Europei frământată de Reformă. Graţie prieteniei cu Erasmus din Rotterdam şi cu Thomas Morus, este introdus în mediul umaniştilor, ale căror idealuri sunt pentru el un izvor de inspiraţie în crearea scenelor religioase. Pictura lui Hans Holbein cel Tânăr denotă totodată, poate mai presus de orice, un meşteşug extraordinar.
Autoportret (1542), aflat în Galleria degli Uffizi (Florenţa), considerat autentic de majoritatea experţilor
Portretul soţiei sale, Elsbeth , cu cei doi copii mai mari Filip şi Catherine
Viaţa şi Opera
Nu se cunosc multe amănunte din viaţa lui, nu s-au păstrat notiţe sau alte materiale scrise de mâna lui şi avem prea puţine informaţii provenite din partea contemporanilor săi care să arunce o lumină asupra vieţii sale personale. S-a născut cu mare probabilitate în anul 1497 în oraşul Augsburg din sudul Germaniei, al doilea fiu al pictorului Hans Holbein, cunoscut ca "cel Bătrân". Împreună cu fratele său mai mare, Ambrosius (1494-ca.1516), îşi începe ucenicia în atelierul tatălui lor. Holbein cel Bătrân (1465-1524), cunoscut mai ales pentru picturi de altare şi portrete executate cu neobişnuită strădanie, îi transmite fiului său mai tânăr deprinderea de a observa. În anul 1515, întreprinde prima sa călătorie la Basel unde, împreună cu Ambrosius, intră pentru scurt timp în atelierul maestrului Hans Herbster. Cei doi fraţi ilustrează un exemplar al cărţii lui Erasmus, "Elogiul nebuniei", găsită întâmplător, executând această muncă - după câte se pare - pe socoteală proprie. La vârsta de numai 18 ani, fiind încă ucenic, Hans Holbein cel Tânăr primeşte prima sa comandă din partea primarului oraşului Basel, Jakob Meyer. Portretul soţilor Meyer (1516) marchează debutul carierei sale în pictură. Anii 1517-1519 îi petrece în Lucerna, unde decorează faţadele unor clădiri şi execută picturile "Adam şi Eva", "Portretul lui Benedict von Hertenstein", precum şi un altar pentru biserica augustinilor din localitate, care nu s-a păstrat. Unii cercetători, de exemplu Ganz (1937) şi Schmidt (1948), presupun în această perioadă o călătorie a artistului în Italia. Această ipoteză e însă îndeobşte contestată.
Portretul lui Bonifacius Amerbach, 1519
Hans Holbein cel Tânăr revine la Basel în anul 1519, unde e primit pe 25 septembrie ca maestru în breasla pictorilor din Basel. Prima sa operă pe care o pictează şi o semnează în calitate de artist independent este portretul sciitorului şi umanistului Bonifacius Amerbach, profesor de drept roman la Universitatea din Basel, realizat în anul 1519. Tot în acelaşi an se căsătoreşte cu o văduvă mai în vârstă cu patru ani decât el, pe nume Elisbetha Binzenstock şi îşi deschide propriul atelier.
Portretul lui Erasmus din Rotterdam, 1523
Anii 1520-1524 reprezintă pentru pictor o perioadă de intensă activitate. Pe data de 3 iulie 1520 devine cetăţean al oraşului Basel. Primeşte comenzi de la familiile de vază ale locului, conducerea oraşului îi încredinţează decorarea sălii de consiliu a Marelui Sfat din clădirea primăriei, iar proprietarii bogaţi îl însărcinează cu cu decorarea frontoanelor caselor. Din păcate, nici una din aceste lucrări nu s-au păstrat până în zilele noastre.
Fragment de altar: Punerea în mormânt (detaliu), 1523
Iisus în faţa lui Pilat, 1523
Madonna din Solothurn
Hans Holbein cel Tânăr se împrieteneşte cu filosoful umanist Erasmus din Rotterdam care, începând din anul 1521, se stabileşte la Basel, şi îi pictează trei portrete, dintre care cel mai renumit este "Erasmus la masa de scris". Această prietenie va contribui în mare măsură la formarea viziunii umaniste, influenţată de ideile reformatoare, a artistului în crearea scenelor religioase. Tot în această perioadă se pot data "Isus în mormânt"(1521), altarul comandat de consilierul Hans Oberried şi celebra "Madonna din Solothurn" (1522). Marile diferenţe de calitate în grafica atelierului lui Hans Holbein cel Tânăr se pot explica printr-un număr deja semnificativ de colaboratori şi ucenici.
Dorothea Kannengiesser, 1516
Portretul lui Thomas Morus, 1527
Desen: Familia Morus
În anul 1524, moare tatăl lui Hans Holbein cel Tânăr şi artistul va pleca într-o călătorie în Franţa, apoi în Flandra unde se opreşte pentru scurtă vreme la Antwerpen şi ia contact cu pictorul Quentin Metsys. În Franţa se străduise probabil, fără succes, să ajungă în serviciile regelui François I.. Ca demonstraţie a artei sale pentru curtea franceză s-au păstrat desenul Jeannei de Boulogne şi cel al ducelui de Berry (după opere sculpturale).
Portretul lui George Gisze, 1532
În anul 1526 întreprinde prima călătorie în Anglia, unde soseşte cu o scrisoare de recomandaţie din partea lui Erasmus pentru cancelarul Thomas Morus, membru al Consiliului Regal. În timpul şederii la Londra, Hans Holbein cel Tânăr pictează aproape cu exclusivitate portrete, printre altele cel al lui Thomas Morus, al arhiepiscopului William Warham şi al astronomului Nikolaus Kratzer. În luna august a anului 1528, pictorul revine la Basel şi cumpără o casă pe malul Rinului. Cu toate ofertele notabilităţilor locale, nu se poate hotărî să se stabilească aici. Este din ce în ce mai înfricoşat de violenţele iconoclaste determinate de mişcarea Reformei, în care opere de artă din lăcaşurile de cult sfârşeau tot mai des în flăcări.
Portretul regelui Henric al VIII-lea al Angliei (1539)
Portrait of Henry VIII
Jane Seymour - a treia soţie a lui Henric VIII, 1536
Portretul Annei de Cleves - a patra sotie a lui Henric VIII, 1538
În anul 1532, Hans Holbein cel Tânăr se stabileşte definitiv în Anglia. Cercul clienţilor săi se lărgeşte, este acum un portretist renumit al curtenilor şi negustorilor, execută de exemplu în 1533 celebrul portret dublu al ambasadorilor francezi Jean de Dinteville şi Georges de Selve, care conţine numeroase aluzii la exercitarea artelor liberale şi surprinde cu ciudatul memento mori al unui craniu reprezentat prin anamorfoză . În 1536, Hans Holbein cel Tânăr primeşte titlul de pictor al curţii regelui Henric al VIII-lea. Regele, care - precum se ştie - îşi schimba frecvent soţiile, unele sfârşind pe eşafod, înainte de a se căsători pentru a patra oară, îl trimite pe Hans Holbein cel Tânăr să facă portretele unor eventuale candidate. Dintre acestea, Henric o alege pe Anne de Cleves, care devine a patra sa soţie. Când în septembrie 1538, revine pentru scurtă vreme la Basel, conducerea oraşului îi oferă o subvenţie anuală pe lângă o serie de alte privilegii, dar artistul refuză şi se întoarce în Anglia.
Ambasadorii, 1533
Hans Holbein cel Tânăr îşi face autoportretul în anul 1542, pe care îl semnează cu "IOANNES HOLPENIVS BASILEENIS". Un an mai târziu ciuma face ravagii la Londra. Nu se cunoaşte cu exactitate ziua morţii artistului. Pe 7 octombrie îşi dictează testamentul, va fi înmormântat pe 29 noiembrie în cimitirul St. Andrews. Hans Holbein cel Tânăr se numără printre puţinii pictori din nordul Europei care atinge o asemenea perfecţiune a detaliului, o asemenea nobleţe autentică şi o asemenea minunăţie captivantă a culorilor, încât neîndoielnic el este egalul pictorilor italieni contemporani lui.
Lais von Korinth, 1526
Sursa : http://ro.wikipedia.org/wiki/Hans_Holbein_cel_T%C3%A2n%C4%83r
Autoportret (1542), aflat în Galleria degli Uffizi (Florenţa), considerat autentic de majoritatea experţilor
Portretul soţiei sale, Elsbeth , cu cei doi copii mai mari Filip şi Catherine
Viaţa şi Opera
Nu se cunosc multe amănunte din viaţa lui, nu s-au păstrat notiţe sau alte materiale scrise de mâna lui şi avem prea puţine informaţii provenite din partea contemporanilor săi care să arunce o lumină asupra vieţii sale personale. S-a născut cu mare probabilitate în anul 1497 în oraşul Augsburg din sudul Germaniei, al doilea fiu al pictorului Hans Holbein, cunoscut ca "cel Bătrân". Împreună cu fratele său mai mare, Ambrosius (1494-ca.1516), îşi începe ucenicia în atelierul tatălui lor. Holbein cel Bătrân (1465-1524), cunoscut mai ales pentru picturi de altare şi portrete executate cu neobişnuită strădanie, îi transmite fiului său mai tânăr deprinderea de a observa. În anul 1515, întreprinde prima sa călătorie la Basel unde, împreună cu Ambrosius, intră pentru scurt timp în atelierul maestrului Hans Herbster. Cei doi fraţi ilustrează un exemplar al cărţii lui Erasmus, "Elogiul nebuniei", găsită întâmplător, executând această muncă - după câte se pare - pe socoteală proprie. La vârsta de numai 18 ani, fiind încă ucenic, Hans Holbein cel Tânăr primeşte prima sa comandă din partea primarului oraşului Basel, Jakob Meyer. Portretul soţilor Meyer (1516) marchează debutul carierei sale în pictură. Anii 1517-1519 îi petrece în Lucerna, unde decorează faţadele unor clădiri şi execută picturile "Adam şi Eva", "Portretul lui Benedict von Hertenstein", precum şi un altar pentru biserica augustinilor din localitate, care nu s-a păstrat. Unii cercetători, de exemplu Ganz (1937) şi Schmidt (1948), presupun în această perioadă o călătorie a artistului în Italia. Această ipoteză e însă îndeobşte contestată.
Portretul lui Bonifacius Amerbach, 1519
Hans Holbein cel Tânăr revine la Basel în anul 1519, unde e primit pe 25 septembrie ca maestru în breasla pictorilor din Basel. Prima sa operă pe care o pictează şi o semnează în calitate de artist independent este portretul sciitorului şi umanistului Bonifacius Amerbach, profesor de drept roman la Universitatea din Basel, realizat în anul 1519. Tot în acelaşi an se căsătoreşte cu o văduvă mai în vârstă cu patru ani decât el, pe nume Elisbetha Binzenstock şi îşi deschide propriul atelier.
Portretul lui Erasmus din Rotterdam, 1523
Anii 1520-1524 reprezintă pentru pictor o perioadă de intensă activitate. Pe data de 3 iulie 1520 devine cetăţean al oraşului Basel. Primeşte comenzi de la familiile de vază ale locului, conducerea oraşului îi încredinţează decorarea sălii de consiliu a Marelui Sfat din clădirea primăriei, iar proprietarii bogaţi îl însărcinează cu cu decorarea frontoanelor caselor. Din păcate, nici una din aceste lucrări nu s-au păstrat până în zilele noastre.
Fragment de altar: Punerea în mormânt (detaliu), 1523
Iisus în faţa lui Pilat, 1523
Madonna din Solothurn
Hans Holbein cel Tânăr se împrieteneşte cu filosoful umanist Erasmus din Rotterdam care, începând din anul 1521, se stabileşte la Basel, şi îi pictează trei portrete, dintre care cel mai renumit este "Erasmus la masa de scris". Această prietenie va contribui în mare măsură la formarea viziunii umaniste, influenţată de ideile reformatoare, a artistului în crearea scenelor religioase. Tot în această perioadă se pot data "Isus în mormânt"(1521), altarul comandat de consilierul Hans Oberried şi celebra "Madonna din Solothurn" (1522). Marile diferenţe de calitate în grafica atelierului lui Hans Holbein cel Tânăr se pot explica printr-un număr deja semnificativ de colaboratori şi ucenici.
Dorothea Kannengiesser, 1516
Portretul lui Thomas Morus, 1527
Desen: Familia Morus
În anul 1524, moare tatăl lui Hans Holbein cel Tânăr şi artistul va pleca într-o călătorie în Franţa, apoi în Flandra unde se opreşte pentru scurtă vreme la Antwerpen şi ia contact cu pictorul Quentin Metsys. În Franţa se străduise probabil, fără succes, să ajungă în serviciile regelui François I.. Ca demonstraţie a artei sale pentru curtea franceză s-au păstrat desenul Jeannei de Boulogne şi cel al ducelui de Berry (după opere sculpturale).
Portretul lui George Gisze, 1532
În anul 1526 întreprinde prima călătorie în Anglia, unde soseşte cu o scrisoare de recomandaţie din partea lui Erasmus pentru cancelarul Thomas Morus, membru al Consiliului Regal. În timpul şederii la Londra, Hans Holbein cel Tânăr pictează aproape cu exclusivitate portrete, printre altele cel al lui Thomas Morus, al arhiepiscopului William Warham şi al astronomului Nikolaus Kratzer. În luna august a anului 1528, pictorul revine la Basel şi cumpără o casă pe malul Rinului. Cu toate ofertele notabilităţilor locale, nu se poate hotărî să se stabilească aici. Este din ce în ce mai înfricoşat de violenţele iconoclaste determinate de mişcarea Reformei, în care opere de artă din lăcaşurile de cult sfârşeau tot mai des în flăcări.
Portretul regelui Henric al VIII-lea al Angliei (1539)
Portrait of Henry VIII
Jane Seymour - a treia soţie a lui Henric VIII, 1536
Portretul Annei de Cleves - a patra sotie a lui Henric VIII, 1538
În anul 1532, Hans Holbein cel Tânăr se stabileşte definitiv în Anglia. Cercul clienţilor săi se lărgeşte, este acum un portretist renumit al curtenilor şi negustorilor, execută de exemplu în 1533 celebrul portret dublu al ambasadorilor francezi Jean de Dinteville şi Georges de Selve, care conţine numeroase aluzii la exercitarea artelor liberale şi surprinde cu ciudatul memento mori al unui craniu reprezentat prin anamorfoză . În 1536, Hans Holbein cel Tânăr primeşte titlul de pictor al curţii regelui Henric al VIII-lea. Regele, care - precum se ştie - îşi schimba frecvent soţiile, unele sfârşind pe eşafod, înainte de a se căsători pentru a patra oară, îl trimite pe Hans Holbein cel Tânăr să facă portretele unor eventuale candidate. Dintre acestea, Henric o alege pe Anne de Cleves, care devine a patra sa soţie. Când în septembrie 1538, revine pentru scurtă vreme la Basel, conducerea oraşului îi oferă o subvenţie anuală pe lângă o serie de alte privilegii, dar artistul refuză şi se întoarce în Anglia.
Ambasadorii, 1533
Hans Holbein cel Tânăr îşi face autoportretul în anul 1542, pe care îl semnează cu "IOANNES HOLPENIVS BASILEENIS". Un an mai târziu ciuma face ravagii la Londra. Nu se cunoaşte cu exactitate ziua morţii artistului. Pe 7 octombrie îşi dictează testamentul, va fi înmormântat pe 29 noiembrie în cimitirul St. Andrews. Hans Holbein cel Tânăr se numără printre puţinii pictori din nordul Europei care atinge o asemenea perfecţiune a detaliului, o asemenea nobleţe autentică şi o asemenea minunăţie captivantă a culorilor, încât neîndoielnic el este egalul pictorilor italieni contemporani lui.
Lais von Korinth, 1526
Sursa : http://ro.wikipedia.org/wiki/Hans_Holbein_cel_T%C3%A2n%C4%83r
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
|
|
Vin Ian 06, 2017 10:09 am Scris de arbexartdecor
» SARBATORI SI SARBATORITI
Lun Ian 02, 2017 11:01 pm Scris de crina
» Poezii Katalina
Lun Noi 14, 2016 9:40 am Scris de katalina
» Tabara de pictura Hobby Art editia de iarna 2016
Joi Ian 14, 2016 3:30 pm Scris de arbexartdecor
» Arbex Art Decor te invita la expozitia de pictura ''Natura cu Fluturi''
Sam Oct 31, 2015 6:16 pm Scris de arbexartdecor
» O noua tabara de pictura pentru incepatori
Vin Sept 11, 2015 12:40 pm Scris de arbexartdecor
» Hai sa ne-ntalnim 14 iunie
Mier Iun 17, 2015 10:57 pm Scris de crina
» Tabara de pictura Hobby Art - Apuseni
Joi Iun 04, 2015 3:03 pm Scris de arbexartdecor
» Indian
Sam Mai 02, 2015 8:44 pm Scris de termitawoodworks
» Pirografie I. Tibor
Sam Mai 02, 2015 8:39 pm Scris de termitawoodworks
» lucrare
Sam Mai 02, 2015 8:25 pm Scris de termitawoodworks
» pirografie
Mier Apr 29, 2015 1:05 pm Scris de Vizitator