ARTISTI PLASTICI
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.
Castigatorul celei de a III-a editii a concursului ARS LONGA, VITA BREVIS

Ultimele subiecte
» Tabara de pictura Hobby Art editia de iarna 2017
Culorile in pictura de la A la Z EmptyVin Ian 06, 2017 10:09 am Scris de arbexartdecor

» SARBATORI SI SARBATORITI
Culorile in pictura de la A la Z EmptyLun Ian 02, 2017 11:01 pm Scris de crina

» Poezii Katalina
Culorile in pictura de la A la Z EmptyLun Noi 14, 2016 9:40 am Scris de katalina

» Tabara de pictura Hobby Art editia de iarna 2016
Culorile in pictura de la A la Z EmptyJoi Ian 14, 2016 3:30 pm Scris de arbexartdecor

» Arbex Art Decor te invita la expozitia de pictura ''Natura cu Fluturi''
Culorile in pictura de la A la Z EmptySam Oct 31, 2015 6:16 pm Scris de arbexartdecor

» O noua tabara de pictura pentru incepatori
Culorile in pictura de la A la Z EmptyVin Sept 11, 2015 12:40 pm Scris de arbexartdecor

» Hai sa ne-ntalnim 14 iunie
Culorile in pictura de la A la Z EmptyMier Iun 17, 2015 10:57 pm Scris de crina

» Tabara de pictura Hobby Art - Apuseni
Culorile in pictura de la A la Z EmptyJoi Iun 04, 2015 3:03 pm Scris de arbexartdecor

» Indian
Culorile in pictura de la A la Z EmptySam Mai 02, 2015 8:44 pm Scris de termitawoodworks

» Pirografie I. Tibor
Culorile in pictura de la A la Z EmptySam Mai 02, 2015 8:39 pm Scris de termitawoodworks

» lucrare
Culorile in pictura de la A la Z EmptySam Mai 02, 2015 8:25 pm Scris de termitawoodworks

» pirografie
Culorile in pictura de la A la Z EmptyMier Apr 29, 2015 1:05 pm Scris de Vizitator

eMAG

Abstract
PARTENERI







Link Exchange
Comunitatea Artistilor Plastici Amatori Top66 Statistici
Promovare Gratuita - Top123

Change language forum

Culorile in pictura de la A la Z

3 participanți

In jos

Culorile in pictura de la A la Z Empty Culorile in pictura de la A la Z

Mesaj  GEORGE Mar Feb 09, 2010 11:16 am

Culorile in pictura

Cu mahnire, dar in acelasi timp si intristare, constat ca incet ,,dar sigur", ne indepartam tot mai mult de preocuparea de baza a acestui forum . Din acest motiv va provoc la o discutie privind ,,culorile in pictura" .
Asa ca va rog sa raspundeti la urmatoarele intrebari .

Ce este cercul cromatic ?
Cum amestecam culoare ?
Ce sunt culorile derivate ?
Ce este ,,culoarea sau tenta” ?
Ce stiti despre ,,nonculoare” ?

Prin participarea la discutii nu urmarim verificarea cunostintelor ,,ale unora", ci mai degraba aprofundarea unor cunostinte ,,ale altora", printre care ma numar si eu Very Happy .
Daca subiectul vi se pare neinteresant, va invit sa provocati alte teme de discutie ! .
GEORGE
GEORGE
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 2871
Data de inscriere : 15/06/2009
Localizare : LONDON - UK

Sus In jos

Culorile in pictura de la A la Z Empty De la simplu la complex,...

Mesaj  GEORGE Mier Feb 10, 2010 10:42 am

Pentru a intelege mai bine acest concept, o sa va spun o mica istorioara !
Eram in primul an de liceu si nu intelegeam matematica, desi imi placea foarte mult . Inca din prima ora de curs si urmatoarele profesorul de matematica incepea cu acest concept si ne aducea la cunostinta anumite formule care se predau la clasa I-a . Toata clasa a ras, pentru ca pe parcurs sa ne dam seama ca avea dreptate . Invatasem opt ani, studiam lucruri compexe, dar uitasem esentialul . Pot sa va spun ca datorita acelui profesor si a modului in care a stiut sa ne explice acum sunt ,,doxa" in materie de matematica Very Happy .
Din acest motiv vreau sa va propun sa discutam lucruri simple, sa incepem cu ,a.b.c'ul in pictura, pentru ca apoi sa avem posibilitatea de a discuta lucruri mai complexe !
GEORGE
GEORGE
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 2871
Data de inscriere : 15/06/2009
Localizare : LONDON - UK

Sus In jos

Culorile in pictura de la A la Z Empty TEORIA CULORILOR

Mesaj  Eugen MALIC Mier Feb 10, 2010 6:09 pm

George, ai dreptate, ne-am cam indepartat de la tematica acestui forum insa toate problemele care s-au dezbatut pana acum si multe dezbatute de tine au o importanta deosebita si acopera multe goluri pe care le avem fiecare.

Ca sa revenim la ceea ce ne intereseaza voi posta in continuarea acestui topic o preluare a unui text de pe http://www.colorit.ro , site care trebuie vizitat de cei care doresc sa se informeze despre materialele pentru arta plastica si de unde isi pot procura acestea.


Teoria Culorilor

Culorile in pictura de la A la Z 6partw10
Culori primare si secundare



Stim ca multor persoane li se pare extrem de complicata teoria culorilor si devin confuzi la mentionarea unor termeni ca roata culorilor, culori complementare, tertiare, culori opuse in roata culorilor. In realitate veti descoperi ca este chiar foarte simpla si ca urmand cateva reguli veti obtine rezultate mult mai bune in picturile voastre.

Fiecare artist ar trebui sa cunoasca macar principiile de baza ale acestei teorii. Desi atat Leonardo da Vinci cat si Leon Battista Alberti foloseau principiile teoriei, roata culorilor a fost inventata abia in secolul 18 de catre Sir Isaac Newton. El a demonstrat ca lumina alba contine mai multe culori (rosu, orange, galben, verde, albastru, indigo, violet). Mai tarziu Johann Wolfgang Goethe a inceput sa studieze efectul pe care acestea il au asupra oamenilor. A descoperit ca unele culori (ex. galben) creeaza senzatia de caldura si se atribuie unor emotii ca pasiunea si veselia, pe cand altele (ex. albastru) creeaza senzatia de frig si implicit sentimentele de slabiciune si frica.

Roata culorilor a aparut din simpla nevoie de a arata cu usurinta relatiile dintre culori. Regula fundamentala a teoriei este ca sunt trei culori ce nu pot fi obtinute din combinarea altor culori. Acestea, rosu, galben si albastru sunt cunoscute ca si culori primare.
Binenteles, puteti gasi diferite variatii pentru rosu, albastru sau galben. De exemplu albastru poate fi albastru cobalt, cerulean, ultramarine sau albastru de Prusia. Rosu include rosul alizarin, crimson sau de cadmiu, iar galben include cel de cadmiu, galbenul medium, cadmium light sau galmenul lemon. Toate acestea sunt culori primare, doar diferite versiuni. Nu exista notiunea de culoare primara corecta sau gresita, fiecare variatie a culorii fiind diferita, la fel ca si rezultatul obtinut din amestecarea lor. Fiecare pereche de culori primare va produce o culoare diferita, chiar daca uneori diferenta este foarte mica.

Puteti intreba de ce albul si negrul nu sunt numite culori primare, acestea neputand fi obtinute din amestecul altor culori. Ele au fost excluse din aceasta teorie si numite nonculori deoarece nu pot fi folosite in amestecuri de culori pentru a obtine altele noi. Adaugand alb la o culoare o deschidem iar adaugand negru o intunecam (desi nu se recomanda folosirea negrului deloc in pictura).

Din amestecul a doua culori primare se obtine una secundara. Amestecand albastru si rosu obtinem mov, din rosu si galben avem portocaliu, iar din albastru si galben avem verde. Nuanta exacta a culorilor secundare este determinata de nuanta culorilor primare si de proportiile in care acestea au fost amestecate. Bineinteles, daca adaugati in amestec o culoare primara in cantitate mai mare decat cealalta, aceasta se va vedea in rezultatul obtinut. De exemplu, daca amestecati rosu in cantitati mai mari decat galben, veti obtine un portocaliu rosiatic.


Sursa: http://www.colorit.ro/blog/teoria-culorilor-notiuni-de-baza-partea-1/#more-423
Eugen MALIC
Eugen MALIC
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 490
Data de inscriere : 14/06/2009
Localizare : MEDGIDIA

http://www.eugenmalic.ro

Sus In jos

Culorile in pictura de la A la Z Empty Teoria culorilor după modelul RYB

Mesaj  GEORGE Mier Feb 10, 2010 9:27 pm

Teoria culorilor după modelul RYB (red-yellow-blue) este folosită în artă în general, pictură, grafică, design interior, etc. Pentru a înţelege mai uşor şi a vizualiza această teorie, se foloseşte aşa numitul cerc cromatic (roata culorilor sau steaua culorilor sau color wheel) – creat de Johannes Itten .

Culorile primare sunt roşu, galben şi albastru .

Culorile primare nu sunt create prin combinarea altor culori şi au cel mai înalt grad de strălucire . Aceste culori sunt cele 3 de la care “pornesc” deja celelalte culori . Prin combinarea lor în diferite proporţii şi cu ajutorul nonculorilor, se obţin toate culorile din natură.

Culorile secundare, create prin combinarea culorilor primare, în proporţii egale, 2 cîte 2: formeza spectrul culorilor .

ROŞU + GALBEN = ORANJ (portocaliu)
GALBEN + ALBASTRU = VERDE
ALBASTRU + ROŞU = VIOLET

Culorile terţiare

Pe cercul culorilor ne-au mai rămas culorile terţiare, create prin combinarea unei culori primare şi a unei culori secundare alăturate:
ROŞU + ORANJ = ORANJ-ROŞCAT
ROŞU + VIOLET = VIOLET-ROŞCAT
ALBASTRU + VIOLET = VIOLET-ALBĂSTRUI (indigo)
ALBASTRU + VERDE = VERDE-ALBĂSTRUI (turcoaz)
GALBEN + VERDE = VERDE-GĂLBUI
GALBEN + ORANJ = ORANJ-GĂLBUI (auriu)

Denumirile culorilor rezultă prin amestecarea egală a unei culori primare cu una secundară de lângă, dacă ne uităm pe cercul cromatic.

Culorile primare + culorile secundare + culorile terţiare = Cercul cromatic

Culorile acromatice sau nonculorile

Culorile acromatice, sunt – ALBUL şi NEGRUL. Ele nu se pot găsi în natură în formă pură. GRIUL, se obţine prin combinarea albului cu negrul în proporţii diferite. Toate nuanţele de la alb la negru se numesc gri . Culorile acromatice (nonculorile) pot fi adăugate oricărei combinaţii cromatice, fără a ne face griji de compatibilitate.

Nuantele de culoareCompoziţiile monocromatice, sau în acelaşi sens, culorile monocromatice, adică toate nuanţele unei culori.
Dacă adăugăm alb sau negru într-o culoare pură, obţinem nuanţe deschise sau închise ale aceleiaşi culori:
- Culoare + Alb = Tentă
Exemplu: Roşu + (Alb) = Roz
- Culoare + Negru = Umbră
Exemplu: Oranj + Negru = Ruginiu
- Culoare + Gri = Ton
Exemplu: Violet + Gri = Lila

Culori calde şi culori reci.

Culorile se pot împărţi în 2 grupuri mari: culori calde şi culori reci. Această percepţie a lor vine din experienţa umană, pentru că atunci cînd privim o culoare această ne insuflă o senzaţie de cald sau de rece.
Culori calde: de la Galben la Violet-roşcat, pe roata culorilor.
Culori reci: de la Verde-Gălbui la Violet.

Surse informaţii: http://en.wikipedia.org/wiki/Color_theory
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_wheel
http://www.vreauculoare.ro/
http://www.flu.ro/articole/Deco_si_Food/Cum_combinam_culorile_.html[img][/img]

Adauga un alt comentariu despre teoria culorilor !
GEORGE
GEORGE
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 2871
Data de inscriere : 15/06/2009
Localizare : LONDON - UK

Sus In jos

Culorile in pictura de la A la Z Empty Teoria culorilor (partea II)

Mesaj  GEORGE Joi Feb 11, 2010 9:02 pm

Teoria culorilor (partea II)
Alte modalităţi de combinare a culorilor de pe cercul cromatic:
- Culorile analoage. Culorile analoage sunt culori adiacente pe cercul culorilor, ele se combină în variantă optimă cîte 3, maxim 4, la rînd. Schemele analoage au un aspect cromatic fluent si bogat.
Avem ca exemplu, Galben, Verde-Gălbui şi Verde.

- Culorile complementare se află situate diametral opus pe cercul cromatic. Combinaţiile de culori complementare formează cele mai reuşite combinaţii, în sensul că, culorile sunt reciproc evidenţiate, creînd un contrast puternic. Totuşi, în compoziţiile grafice se recomandă folosirea lor ponderată din cauza contrastului atît de evidenţiat, sau alegerea unei culori de bază, cu o prezenţă mai mare, şi a unei complementare, care să o scoată în evidenţă foarte bine. O combinaţie complementară se poate echilibra şi cu ajutorul culorilor acromatice (alb, negru) sau nuanţelor neutre de bej, crem, maro.
Exemplu: Oranj şi Albastru.
Mai putem combina culorile folosind schema complementarelor cu disjuncţie (de rupere) sau split complementary . Se alege o culoare şi 2 culori din ambele părţi ale culorii complementare. Schematic, aceste combinaţii se formează schiţînd un triunghi isoscel (cu 2 laturi egale) înauntrul cercului cromatic. Culorile aflate la vîrfurile triunghiului vor fi culorile complementare cu disjuncţie . Această opţiune permite o armonie cromatică mai puţin stringentă decît schema complementară.
Exemplu: Galben, Violet-Albăstrui şi Verde-Albăstrui.
Se mai pot forma combinaţii prin alegerea unei armonii analoage (de 3 culori spre exemplu) si armoniei analoage complementare primei (diametral opuse).
În interiorul cercului culorilor putem schiţa mai multe forme geometrice, pentru a crea combinaţii cromatice reuşite din 3 sau 4 culori. Unul dintre acestea este un triunghi echilateral (cu toate laturile egale) . Culorile din vîrfurile acestui triunghi vor forma o schemă triadică . În acest caz putem obţine un echilibru cromatic mai domolit decît în cazul culorilor puternic contrastante din schemele complementare.
Exemplu: Galben, Roşu, Albastru.
Se recomandă ca proporţiile culorilor din schema triadică să fie în felul următor: 80% – 15% – 5% . Cel mai mic procent îl ocupă culoarea cea mai intensă, celelalte două – cu prezenţă mai mare, dar cu nivel de saturaţie mai mică . Unele surse spun că nuanţele dintr-o schemă triadică ar trebui să aibă toate aceeaşi valoare tonală, adică să fie toate sau întunecate, sau deschise, sau aprinse, sau pale, etc.
Un pătrat sau un dreptunghi din interiorul cercului culorilor ne pot ajuta să formăm schemele tetradice. Combinaţiile de 4 culori dispersate pe întreg cerc cromatic pot prezenta dificultăţi destul de mari în ceea ce priveşte folosirea proporţiilor reuşite, intensităţii, luminozătăţii. Dreptunghiul pare a forma culori legate de un anotimp, ce pot fi folosite pentru a reda senzaţiile specifice sezoniere . Schema cromatică formată de un pătrat poartă, de asemenea, denumirea de schema complementarelor duble, deoarece combină 2 perechi de culori complementare.
Exemplu pătrat: Oranj-Gălbui, Verde, Violet-Albăstrui, Roşu.
Exemplu dreptunghi: Oranj, Verde, Albastru, Roşu.
Ca regulă generală, specialiştii grafici ne recomandă să folosim o culoare dominantă în proporţie de 60% (din compoziţia noastră cromatică), 30% – culoarea complementară şi 10% – o culoare complementară adiţională .
Nonculorile alb şi negru se pot adăuga la orice combinaţii cromatice, în proporţii diverse. De asemenea, să nu uităm de nuanţele neutre de bej, crem, maro, care cu siguranţă nu vor intra în conflict cu armonia coloristică creată de noi.

Vezi din articolul precedent.
http://makingamark.blogspot.com/2008/07/colour-schemes-split-complementaries.html
http://www.scrapsofmind.com/2007/11/26/how-to-choose-color-schemes/

Adauga un nou comentariu pe aceasta tema !
GEORGE
GEORGE
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 2871
Data de inscriere : 15/06/2009
Localizare : LONDON - UK

Sus In jos

Culorile in pictura de la A la Z Empty O alta varianta de teorie a culorilor

Mesaj  GEORGE Mar Feb 16, 2010 6:29 pm

Cand artistii vorbesc despre culoare, cel mai adesea ei fac referire la cercul cromatic al lui JOHANNES ITTEN. Acesta se exprima in grade (0-360) care corespund pozitiei diferitelor culori pe roata culorilor. Conform acestuia sunt considerate culori primare Rosu (Red), Galben (Yellow) si Albastru (Blue). Pigmentul de culoare pura, care nu contine deloc gri, este denumit 100% saturat . Griul neutru, fara nici o culoare, se considera 0% saturat

Culorile pure pot fi modificate sau degradate in trei directii:
•Colateral: prin amestecul fizic al culorilor vecine (rosu - orange, orange - galben, galben - verde,
albastru - violet)
•In inaltime: prin amestecul fizic cu alb al unei culori pure
•In profunzime: prin ruperea culorii pure cu complementara acesteia sau cu o alta culoare opusa, pana la negru. (rosu + verde, galben + violet, albastru + orange)

Culorile in pictura de la A la Z Ryb1

Amestecand in proportii egale cele trei culori primare se obtine, conform teoriei culorilor inca acceptata si azi in scolile de pictura, griul perfect.
Sunt considerate culori derivate culorile obtinute prin amestecul culorilor primare:
• Rosu + Galben = Orange
• Rosu + Albastru = Violet
• Albastru + Galben = Verde
Se foloseste in acest context termenul de NUANTA sau TENTA pentru a exprima amestecul fizic al unei culori primare cu o culoare derivata (complementara sau nu).

Amenstecul cu ALB si NEGRU (nonculorile) Prin acest amestec se obtine o scala a valorilor formata din trepte de griuri necolorate (griuri neutre). Asadar amestecul gradat al culorilor cu ALB si NEGRU determina siruri de VALORI si NUANTE TONALE. Culorile isi pierd stralucirea, decolorandu-se sau intunecandu-se dupa caz.
Se foloseste in acest caz termenul de TON pentru a exprima treapta mai inchisa sau mai deschisa a unei culori.
De retinut faptul ca amestecand galben cu negru se obtine verde.

Sursa ; http://www.studio-art.ro/modele_culoare_pictura.php
GEORGE
GEORGE
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 2871
Data de inscriere : 15/06/2009
Localizare : LONDON - UK

Sus In jos

Culorile in pictura de la A la Z Empty Buna!

Mesaj  Ralisa Dum Ian 09, 2011 12:58 pm

Poate ca multi nu si-au dat cu parerea, dar cu siguranta au citit ceea ce voi ati postat! Eu va multumesc foarte mult, imi este de mare ajutor pentru ca sunt incepatoare si nu stiu de unde si cum sa incep! Chiar ma intrebam inaite sa dau peste postul acesta... daca exista vreo regula in folosirea culorilor?

Ralisa

Numarul mesajelor : 4
Data de inscriere : 09/01/2011

Sus In jos

Culorile in pictura de la A la Z Empty Re: Culorile in pictura de la A la Z

Mesaj  Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum